Baanstatus

Houd je conditie op peil tijdens een rondje

Geplaatst: 10-04-2017

Houd je conditie op peil tijdens een rondje

Niet alleen voor de competitiespelers is het belangrijk om hun conditie optimaal te houden op een warme dag, dat geldt voor iedereen! En niet alleen op warme dagen. Een tekort aan vocht en/of voeding levert concentratie- en energieverlies op.

Wat je eet voor en tijdens de ronde, is van belang. Voor een echte wedstrijd, als het echt om de punten gaat, moet je enkele dagen van tevoren al rekening houden met je voeding.
Eet en drink voedingsmiddelen die je energie leveren en geen energie nemen.

Een paar tips:

  • Geen alcohol! Het vreet energie, je slaapt slechter en rust minder uit.
  • Wees zuinig met koffie, want ook dat eist veel water om te verteren.
  • Eet natuurlijke voeding als groenten, vis, zaden, noten en eieren.
  • Wees zuinig met “snelle koolhydraten” in koek, snoep, witte pasta’s, witte rijst, chocolade, ontbijtgranen en muesli ’s.
  • Twee tot drie uur voor de ronde een lichte maaltijd die bij begin van de ronde vrijwel verteerd is. Dan gaat er geen bloed naar het darmkanaal maar naar de hersenen: concentratiebehoud!
  • Tijdens de ronde liever geen energierepen want die veroorzaken bloedsuikerschommelingen doordat ze te snel worden opgenomen.
  • Neem een banaan. Of liever: twee. Genoeg energie om uren op te golfen!
  • Drink tijdens de ronde regelmatig. Op iedere tee een paar slokken water of energiedrank met een isotone oplossing.
  • Vermijd coffeïne houdende frisdranken. Deze bevatten te veel suiker die de vochtopname belet.

Ik wens iedereen een heel goed en gezond wedstrijdseizoen toe!

 

Sacha Postma

Terug

« Nieuws overzicht